Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na fundamentalne pytanie, co jest lepsze, książka czy film? Istnieją słabe ekranizacje dobrych książek, ale nie brakuje też fenomenalnych filmów na podstawie kiepskiej prozy. Nie każda ekranizacja spłyca powieściowy oryginał, zdarza się nawet, że wnosi do adaptowanej na medium filmowe historii dodatkowe sensy i w jakiś sposób ją ubogaca. Są filmy, które unieśmiertelniły swoje powieściowe pierwowzory, są też książki, które na zawsze pozostaną niedoścignionymi ideałami nieprzekładalnymi na obraz.

W publikowanym na portalu Film.org.pl cyklu KSIĄŻKA A FILM porównuję głośne tytuły, które doczekały się adaptacji filmowych. Artykuły z tego cyklu to analizy klasyki literatury i kina oraz nowości kinowych na podstawie książek.

Książka a film #1 – Dziewczyna z pociągu [powieść Pauli Hawkins/ film Tate’a Taylora]

Książka a film #2 – Inferno [powieść Dana Browna/ film Rona Howarda]

Książka a film #3 – Za niebieskimi drzwiami [powieść Marcina Szczygielskiego/ film Mariusza Paleji]

Książka a film #4 – Światło między oceanami [powieść M.L. Stedman/ film Dereka Cianfrance’a]

Książka a film #5 – Ptasiek [powieść Williama Whartona/ film Alana Parkera]

Książka a film #6 – Matka Joanna od Aniołów [opowiadanie Jarosława Iwaszkiewicza/ film Jerzego Kawalerowicza]

Książka a film #7 – Ja, Olga Hepnarova [reportaż Romana Cílka/ film Petra Kazdy]

Książka a film #8 – Siedem minut po północy [powieść Patricka Nessa/ film J.A. Bayony]

Książka a film #9 – Rok 1984 [powieść George’a Orwella/ film Michaela Radforda]

Książka a film #10 – Dziecko Rosemary [powieść Iry Levina/ film Romana Polańskiego]

Książka a film #11 – Śniadanie u Tiffany’ego [minipowieść Trumana Capote’a/ film Blake’a Edwardsa]